Ränder och abstraktioner

Som bildlärare möter jag många elever varje vecka. Vi ser på bilder, undersöker material och skapar.
Jag möter Ture som är så trött så han helst skulle vilja slippa resa på sig för att hämta penslarna.
Jag möter Tora som har så bråttom. Allt ska vara klart på så kort tid som möjligt.
Jag möter Tina som ger upp efter två minuters arbete och säger ”Jag kan inte”.
Jag möter Tage som är så entusiastisk och vill göra allt på en gång.
Jag möter Tobbe som är så blyg så han vill inte ens vässa pennan för då hörs det så mycket och alla tittar på honom.
Jag möter Tilda som är tuffaste tjejen i stan och tycker bild är skitlöjligt.
Jag ville begränsa arbetet, snäva in motivval, tydliggöra något mycket specifikt Jag ville få elever att undersöka något på djupet.

En rapport från Bildämnets didaktik med konstpedagogisk inriktning 20 p vid Karlstads universitet. VT/HT 2004
Ulla Nilsson-Hjelm

 Jag möter många unga människor och alla är olika.
Men något har jag och alla ungdomar gemensamt. Vi lever år 2004 och översköljs av intryck dagarna i ända. Bildflödet är enormt (reklam, TV, Internet, film…) vi bombarderas av intryck och risken är stor att vi avtrubbas och egentligen inte ser bilderna omkring oss.Jag vill få eleverna att stanna upp och verkligen se. Tid för reflektion och tankeutbyte är en del av skapandet som jag ofta slarvar över för att ”hinna med”. Nu ville jag verkligen stanna upp för egen del och följa en liten grupp elever i deras bildarbete samt dokumentera processen i ord och bild.Jag fick ett mycket fint tillfälle under våren då jag hade fyra flickor i elevensval-bild en gång i veckan. Min hjärna jobbade med en massa olika idéer. Jag ville begränsa arbetet, snäva in motivval, tydliggöra något mycket specifikt Jag ville få elever att undersöka något på djupet.
Tiden gick, jag fick svårigheter att välja område. Men plötsligt föll allt på plats…..
Jag var hemma hos min mamma och tittade på hennes nyvävda trasmattor. Hon berättade att hon hade en inre bild till var och en av mattorna. Då visste jag hur jag skulle börja mitt arbete. ”Ränder och abstraktioner” fick det bli!

Läs hela rapporten här (*.pdf)

Lämna en kommentar