Sköna kvinnor och starka män.

Starka kvinnor och sköna män.

Vad är skönhet? Vad är styrka? Är det lika för män och kvinnor?
Att äga skönhet och styrka – vad innebär det egentligen?

Ett arbete från den fristående kursen bildämnesdidaktik (10p) av Eva-Lena Lübeck utfört i Stodeneskolan under våren 2003. Det som följer här är inledningen på arbetet.

I mitt samtal med barn om bilder har jag valt att utveckla följande frågeställning i årskurs 6 på Stodeneskolan. Årskursen består av 58 elever, 30 flickor och 25 pojkar, fördelade på två klasser. De befinner sig i en begynnande pubertet med allt vad det innebär av behov av att ta reda på vem man är, söka sin roll och hitta sin identitet som man eller kvinna. Vilka modeller och förebilder möts de då av?

Under höstterminen arbetade vi mycket med reklam i klasserna. Vad ger reklambilden för föreställning om män och kvinnor? Ger de en sanningsenlig bild eller är den färgad av ett stereotypt könsrollstänkande där en kvinnans marknadsvärde ligger i hur vacker och attraktiv hon är och en mans värde i hur stark och häftig han är?

Vi analyserade och diskuterade reklambilder utifrån dessa frågeställningar och fann att de flesta bilder var utformade efter ett mycket stereotypt tänkande. Principen är att yttre skönhet och fysisk styrka gäller för båda könen om man ska vara attraktiv – även om skönhetsidealet dominerar för kvinnan och muskelstyrkan för mannen. Bilder av inre skönhet och styrka såg vi egentligen ingenting av.

Jag tänkte att det nu kunde vara intressant att undersöka hur förhållandet är i konsten. Vad är det för bild av kvinnor och män som förmedlas via den?

Arbetsuppgifter

Vi utgick från Skattkammarbibliotekets bok ”Bildriket” där en samling bilder har sammanställts under två rubriker – ”Sköna kvinnor och starka män” respektive ”Starka kvinnor och sköna män.” Eleverna utrustades med varsin bok och fick följande arbetsblad med uppgifter som de skulle arbeta enskilt med:

  1. Läs i Bildriket om ”Sköna kvinnor och starka män”, s. 61-71.
  2. Välj en av bilderna av kvinnor och gör en bildanalys av den enligt modellen här nedan.
  3. Välj en av bilderna av en man som du gör en bildanalys av enligt modellen här nedan.
  4. Läs i Bildriket om ”Starka kvinnor och sköna män”, s.72-77
  5. Välj en av bilderna av kvinnor och gör en bildanalys av den enligt modellen här nedan.
  6. Välj en av bilderna av en man som du gör en bildanalys av enligt modellen här nedan.

Bildanalys

  1. Vad heter konstnären? Vad heter tavlan? När är den gjord?
  2.  Beskriv bilden noga – färger, former, skuggor, föremål, personer, små detaljer, motiv (vad den föreställer) osv.
  3. Vad väcker bilden för tankar hos dig? Vad väcker den för känslor? Får den dig att tänka på någor annat? Påminner den dig om något?
  4. Vad tror du konstnären vill med sin bild? Varför har han eller hon målat den? Vilka vänder han eller hon sig till med sin bild? Har den något budskap?
  5.  Varför valde du justden? Motivera ditt val! (Det räcker inte att skriva “Den var bra.”)
  6.  Rita/måla av din bild. Du kan gör enbart en del av bilden om du vill.

Läs hela rapporten (*PDF)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: