Mozart -Samtal om bilder med barn och ungdomar

En Temarapport 2004-04-26 av: Karin Norberg Forshaga. Inom kursen Bildämnets didaktik vid Karlstads Universitet.

Av en slump hittade jag en bok om olika kompositörer med fina bilder i. Fick en idé att koppla ihop bildsamtalet med musik, det var nämligen cd-skivor med till respektive kompositör. Jag är själv intresserad av musik och valet av ämne till rapportskrivning har stor fördel om man själv känner sig inspirerad.

Min ambition är att utgå från samtal om bilder, dels färdiga bilder ur boken, samt deras egna produktioner och tolkningar. Jag ska försöka utgå från bildämnets kärna som enligt Lpo-94 är att:
» Se och iaktta
» Framställa bilder
» Använda bilder.

Några svar på frågor som jag ställde om bilden efteråt.

Vilka?
Det är Mozart och hans familj.

Ålder?
– Jag tror han är 7-8 år. Pappan 39 och Mamman 38

Frisyr?
– Konstiga frisyrer, herrarna hade långt hår då hästsvans.
– Det kanske är peruk!
– De hade så här också! Visar med handen, krullar vid öronen.
– När Sverige var i krig då hade dom såna frisyrer. I Min bok har jag sett att prästen
hade sån frisyr.

Kläder?
– Det är som en klänning.
– Pappan har någon slags kjol
– Dom är så fina!
– Det finns såna kläder nu också det kan man ha på bröllop det har jag sett på kort.

När?
Det är jättelänge sen, säkert 300 år, Mozart levde ju då!

Vart?
– Konsert på någon scen ute.
– Nej det kan det inte vara ,det är ju golv.
– Jo, men det kan vara golv ute.
– Jag tror det är en vägg som dom har målat träd på.
– Det är en tapet med träd på tror jag.
– Kanske en stor tavla som dom målar träd på.
– Det är nog någon slags teater.
– Jag tror det är en pool där bakom.

Vad tänker Mozart?
– Nu tittar jag på noterna och så spelar jag så och så.
– Att han ska spela i takt.
– Tänker att han ska bli bättre och bättre och sen spela rock.
– Han kanske var en jazzkille som spelade på opera.
– Jag ska vara med och spela stjärna, jag ska bli bäst.

Här kan du läsa hela rapporten (pdf)

Kommentera

