Att öppna en dörr till samtidskonsten


Ofta avfärdar man snabbt den ”moderna konsten”. Vid en första anblick kan vissa delar av den kanske se ”svår”, ”tråkig” eller ”knäpp” ut. Den upplevelsen av konstverket kan avskräcka från att ens försöka uppleva något när man ser konstverken. Och man 

går snabbt förbi eftersom man inte förstår.

Man kanske t.o.m. känner sig besvärad och provocerad och vill inte ta in eller lära sig något om något nytt, utan stänger dörren och lämnar den möjligheten och går vidare. Man kanske t.o.m. tänker att det där inte är något för mig, utan bara för de där andra, speciella människorna.

Ett arbete från Bildämnets didaktik BLDA20, 11-20 p Vt/ht 2 av Cecilia Stigevik utfört i Skaparverkstan, en lokal i bliotekshuset i Karlstad.

Det som följer här är delar av rapporten.

Jag tror man kan skapa en större förståelse och väcka en nyfikenhet genom att ge kunskap om vad den moderna konsten handlar om. Och jag vill göra det på ett sådant sätt så att det upplevs enkelt och intressant. Jag vill helt enkelt öppna dörren genom att visa bilder och ge förklaringar och praktisk erfarenhet genom eget skapande och experimenterande och om vad det hela går ut på. För förklaringar finns. Och genom upplevelsen av den egna erfarenheten, genom det egna experimenterandet med de olika uttryckssätten, väcks förståelsen. Då går man förmodligen inte förbi lika snabbt, nästa gång man ser konstverket, utan förhoppningsvis kan ett möte uppstå, eftersom förutsättningarna till det nu finns. Man kanske resonerar med sig själv eller sitt sällskap om hur just det konstverket är gjort eller hur just den konstnären tänkt eller känt. Man kanske tom kan identifiera sig på något sätt med det sedda. Eller så kanske man fortfarande inte tycker om den sortens konst, men man vet åtminstone lite mer om den.

När vi var på Museet för samtidskonst i Oslo fick jag en kick av utställningen Kunst 4 Verk fra samlingen 1950-2007. Jag tyckte den var så bra pedagogiskt upplagd. Och att vi som går den här kursen fick i uppgift att i små grupper sätta oss in i varsitt verk för att sen berätta för varandra om vad vi kommit fram till, blev en dörröppnare för mig. Min grupp fick Minimalismen. Jag har själv haft svårt för minimalismen, men nu började en förståelse att växa fram.(Det var tydligen rätt grupp jag hamnade i).

Jag har känt mig lite uttråkad och oförstående då jag mött minimalistiska konstverk på olika utställningar. Känslor som inte direkt uppmuntrar till ett vidare utforskande. Jag har nog förstått att det handlade om ett minimalt uttryck, men inte varför det kunde vara intressant, och inte hur det uppstod eller vilka arbetsmaterial man använder sig av osv. Men detta blev åtgärdat under besöket i Oslo på Museet för samtidskonst och även efter besöket eftersom jag köpte och läste deras lilla häfte med information om utställningen.
Nu hade ett frö inplanterats i mig och tydligen också börjat gro för nu kom idén upp om att jag själv ville jobba utifrån det här på något sätt och sprida vidare denna upplysning till min grupp i denna uppgift.

Metodisk uppläggning

Jag har utgått från häftet Kunst 4. Verk fra samlingen 1950-1957. Häftet är utgivet i samband med utställningen med samma namn, som visades på Museet för samtidskonst i Oslo när vår konstpedagogikgrupp var där med vår lärare Arno Saarnak, Karlstads Universitet och konstpedagog Carin Söderlind, Värmland Museum. Jag valde ut delar ur häftet, som jag sedan översatt och återberättat för deltagarna i min grupp. Jag har även varit i kontakt med konstnär och konstintendent Bertil Bengtsson, Värmlands Museum och fått lite påfyllning av diverse smått och gott, om bl.a. några av idékonstnären Jörgen Svenssons (busiga) projekt. (-”Pojkstreck” i vuxenkonsttappning. Min tolkning).

Sedan har jag inlett med olika övningar som att teckna av en stol utifrån fyra olika strategier, färgblandning utifrån komplementfärgerna samt vitt och en fantasiövning.
Därefter har vi repeterat respektive teori inför respektive uppgift att själv experimentera med de olika uttrycken.
Jag har därefter intervjuat eleverna med hjälp av bandspelare efter varje moment.

Jag har också dokumenterat övningarna med digitalkamera
Resultatet av övningarna har allt eftersom satts upp på en skärmvägg i Skaparverkstan för att ge överblick.
Olika sorters svensk musik har spelats under arbetet

Lämna en kommentar