Självporträtt på olika sätt

Martina_Andersson_Sjalvportratt_2Detta kulturprojekt utförde jag i min årskurs 4 A och B på skolan jag varit anställd på sedan augusti 2014. Projektet har genomförts under en period på 5 veckor, där det funnits tillfälle att jobba under ett lektionstillfälle i veckan. Eleverna har fått se tre olika konststilar som de senare fått välja bland till att göra ett självporträtt. De har alltså fått välja en av de tre konststilarna. Sammanlagt var det 38 deltagande barn.

Vi började föra loggbok för dessa tillfällen, men jag fick inte tillåtelse att fotografera barnen när de arbetade så det finns inte mycket processdokumentation i fotoform.

Ramarna för arbetet var tydliga, men även med viss frihet, och vi har avslutat arbetet med att ha en vernissage först för föräldrar, och sedan för övriga på skolan som ville komma och titta.

Vad jag har kommit fram till under detta projekts gång är att jag kunde känna att ett självporträtt kanske inte skulle vara så svårt att genomföra, men sedan märkte jag att några av eleverna hade en märklig syn på sig själva, vilket försvårade uppgiften för dessa. Martina_Andersson_Sjalvportratt_1De tyckte dock att det var roligt att arbeta med akrylfärg då de enbart fått jobba med färgpennor, tusch och färgpuckar förut.

Resultatet blev mycket häftigt!

Att de fick nästan fria tyglar i denna uppgift var något jag var lite orolig för, och jag tänkte flera gånger att projektet kanske skulle spåra ur eftersom vi har många bråkiga och stökiga elever som gärna gör tvärtemot, men där hade jag fel! Det var jätteroligt att se så många lägga ner sig i mitt bildprojekt och resultatet blev häpnadsväckande bra.


Martina Andersson
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Konst- och bildgestaltning

Examinationsuppgift i Bildskapande i skola och förskola 2
Handledare Arno Saarnak

Ladda ner hela rapporten som pdf här

Kommentera

