Myggan i konsten

Myggan_i_konsten

Syftet med kulturprojektet har varit att med utgångspunkt i bildsamtal via konstbilden, under-söka hur en grupp förskoleklasselever resonerar omkring och uppfattar myggor. Vi har som inspiration och som ingångar i projektet tillsammans genomfört studier av myggan genom faktainsamling via facklitteratur, internet och belysande fakta samt mediebilder. Vi har även använt berättelsen Myggmedlet, av författarna Björn F Rörvik och Per Dybvig, 2008. Boken har dramatiserat, eggat fantasin och skapat underlag för bildsamtal.

Som metoder för att ytterligare undersöka och belysa ämnet och framställningen har fokus legat på estetiska lärprocesser och ateljén som kunskapsväg och de möjligheter som däri-genom ges för elever att gestalta och skapa via annorlunda angreppssätt, metoder och ma-terial. Detta för att undersöka hur pedagoger och elever i olika åldrar och med olika erfaren-heter kan arbeta i den gemensamma bildens riktning.

Jag vill öppna dörrar för ateljéarbetet som metod för inlärning och möjlig kunskapsväg. Syftet med detta kulturprojekt är att med utgångspunkt i konstbilden, undersöka hur en grupp förskoleklasselever resonerar omkring och uppfattar myggor. Som metod för att inspirera, och visualisera ämnet ligger fokus på estetiska lärprocesser och ateljén som pedagogiskt rum. Detta för att belysa hur pedagoger och elever i olika åldrar och med olika erfarenheter, kan arbeta i den gemensamma bildens riktning. Jag hoppas även att det ska ge ringar på vattnet för fler initiativ och fler skapandeprocesser.

De två övergripande frågeställningar som projektet gjort en ansats att undersöka är:

  • Hur kan vi genom att fokusera på estetiska lärprocesser skapa didaktiska möjligheter?
  • Vilken be-tydelse har val av teman i utvecklandet av idéer, transformationer och att ge ringar på vattnet?

Myggan_pa_bordetVi lägger myggkroppen på ett mindre bord där benen kan få en naturlig fallhöjd mot golvet. Det blir på så sätt enklare att hålla och fästa vart och ett ben. Snabeln/plaströret fästs vid huvudet genom att det sticks in i huvudet och ”sys” fast med metalltråd, snören och tejpas med silvertejp. Vi trycker in så mycket rött silkespapper som det får plats i plaströret, för att illustrera blodet. Alla tar ett steg bakåt för att beundra arbetet. Myggan ”vilar” fint på bordet (figur 17) och där får den ligga tills vi återupptar arbetet med att stadga kroppen och fortsätta det sista monteringsarbetet


Ann-Britt Mörth
Karlstads universitet Konst och bildvetenskap
Bildskapande i skola och förskola II
Examinationsuppgift
Bildskapande i skola och förskola 2, Ht 2014
Examinator och handledare Arno Saarnak
Ladda ner hela rapporten från projektet Myggan_i_konsten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: