Gustava och Tex går till kungen

Gustava_och_Tex_1Boken Gustava och Tex går till kungen är en del i vårt nystartade Erasmus+ projekt. Ett kulturprojekt som min arbetsplats precis startat upp, tillsammans med tre andra skolor i Europa. I Erasmus+ projektet kommer vi inledningsvis att arbeta med nationella författare som vi sedan ska delge varandra. Mitt arbetslag (åk 1) har valt att arbeta med boken Gustava och Tex går till kungen av Martin Widmark och Lana Brunell. Det här arbetet är en liten del i det stora projektet Erasmus+ som kommer att sträcka sig två år framåt i tiden. Jag vill att eleverna ska får en röd tråd genom alla ämnen och har därför valt att arbeta med denna bok.

Djur har alltid fascinerat och fängslat oss människor oavsett om det är i positiv eller negativ anda. Det finns flera tillfällen som jag t.ex. träffat på en hund eller en katt och det har känts som om de vill ”berätta” något. Genom deras blickar eller med deras ”språk” vill de säga mig något som jag inte alltid förstått.

Gustava_och_Tex_2Flera elever har egna husdjur och många elever fängslas av djur i stort. Eftersom boken Gustava och Tex går till kungen handlar om strutsen Gustava som pratar med andra djur har jag valt att fokusera på det. Jag vill samtala kring några av bilderna i boken, samt om eleverna verkligen anser att djur kan prata och i så fall på vilket sätt. Vad ser de på bilderna? Finns det skillnader och likheter? Vad säger djuren till varandra? osv.

Min övergripande problemformulering lyder: Kan djur prata, på vilket sätt kommunicerar de i så fall?

Vi satte tillsammans upp bilderna i korridoren utanför klassrummet. När de andra eleverna i klassen kom tillbaka från simningen fick de gå på vernissage och se vad vi har arbetat med under de lektioner de varit i badhuset.


Melinda Sohl
Karlstads universitet
Konst och bildvetenskap
Bildskapande i skolan och förskolan II
Höstterminen 2014

Ladda ner hela projektrapporten som PDF här

Kommentera

