Färglära – mer än att blanda färger.

En stjärna föds

Syftet med det här bildprojektet var att barnen skulle lära sig att blanda grundfärgerna till sekundär- och tertiär-färger. För att göra detta så behövde barnen lära sig att använda något medie och vi valde Akrylfärg.

Farglara_3Som tema ville vi koppla samman hur man trodde förr samt vad man vet nu genom berättelsen om Faetons fall ur den Grekiska mytologin och upplevelsen när vi såg tredimensionella filmen Universums hemligheter på Cosmonova.

Utifrån dessa intryck var tanken att starta en tankeprocess från vilken man skulle utgå i de inledande samtalen om bilderna om Faetons fall samt Nebulosan Carina.

Från de inledande samtalen tog vi, pedagogerna och barnen tillsammans, oss från de tre grundfärgerna till att återskapa de olika sekundär- och tertiär- färgerna, vilka vi identifierat i utgångsmaterialets bilder.

För att få arbetet att gå så smidigt som möjligt krävdes en god planering och insyn i det pedagogiska upplägget, därför påbörjades planeringen i god tid.

Farglara_1Pedagogen med ansvar för upplägget har valt att varva intryck, visuella såväl som berättelser, samtal, teknik och experimenterande verksamhet med analyser av de egna verken.

Processen gick inte helt smärtfritt och inte helt utan komplikationer då vi upptäckte att vi var på fel väg. Men det gjorde det bara tydligare att man behöver en genomtänkt undervisning utan att man för den skull behöver vara helt rigid, man måste visualisera målet men man måste samtidigt ge möjlighet till att ändra planen när förutsättningarna förändras eller mer kunskap framkommit.

Jag hade ett tema för detta projekt, vilket var att koppla samman himlafenomen, som spände från naturvetenskap av i dag till mytologi från de gamla grekerna. Det var intressant att binda ihop dessa två ytterligheter till något som vi kunde sätta färg på och prata om.

Farglara_2Min slutsats är att genom att använda sig av ett tema och binda samman flera olika ämnen och olika former av intryck till ett projekt så kan experimenterandet och undersökandet med att blanda färger och träna teknik bli mycket mer inspirerande än just att enbart vara en teknikövning.

Barnen lärde sig att se färger i en bild, blanda dem till olika kulörer och sedan även analysera dem i sin egen bild. De lärde sig också det mest grundläggande med hur man använder akrylfärgerna och hur akrylfärgerna beter sig genom experimenterande verksamhet.


Carina Öhman Strömberg
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Konst- och bildgestaltning
Bildskapande i skola och förskola, 30 hp,  KBGAP2

PLäs hela pojektrapporten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: