Bildanalys och kreativt skapande

”Usch, det blir bara fult”

Bildanalys-kreativt-skapande_2Jag är ingen utbildad lärare, och har därför egentligen ingen erfarenhet av att undervisa inom bildskapande. Ändå har bildskapande legat som en röd tråd genom hela mitt liv.
Jag har, under hela min skoltid, alltid tyckt om bildundervisningen. Jag har känt att jag har kunnat uttrycka mig fritt utan att ”göra fel”, då bildskapande oftast är en fri process.
Om man ser tillbaka så är det inom de estetiska ämnena jag har haft högst betyg, känt mig friast och fått mest energi.

Jag arbetar även nu med bilder, i mitt arbete som barnboksförfattare. Kanske inte alltid som en bild på ett papper, men som en beskrivning i ord. Jag fascineras över hur olik en beskrivning av en och samma bild kan te sig. Det vill jag undersöka vidare.

Till min hjälp har jag haft en klass i årskurs tre.

Syftet med övningen var att se om eleverna, efter vissa förhållningsregler och ramar från mig, kunde tolka en bild. I detta fall olika konstverk i form av tavlor i olika tekniker. Jag ville också se om de hade lättare att skapa kreativt efter att de fått se och tolka många olika konstverk och tekniker.


Tina Engström
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Konst- och bildgestaltning
Bildskapande i skola och förskola, 30 hp, KBGAP2
2014-05-10

iLäs hela examinationsarbetet här

Kommentera

