Att teckna Manga

– En studie genom bilder och samtal

Denna rapport beskriver ett projekt jag arbetat med tillsammans med elever i årskurs fem. Vi har under en period av sex veckor arbetat med att teckna i den japanska mangastilen.

Manga_2Under kursen Bildskapande i skola och förskola har ämnet synliggörande samtal väckt mitt intresse och syftet med detta projekt har varit att se hur jag kan föra in samtal i ett mangaprojekt och hur mycket ansvar eleverna kan ta för sin inlärning inom ämnet. Vi har arbetat med bildsamtal och analys av mangastilen, eleverna har själva fått studera och undersöka och sedan också tecknat själva. Genom planering och elevernas engagemang har det fungerat bra att berika detta mangaprojekt med samtal av många olika slag, där eleverna har delat ansvaret med mig att ta sig vidare i det estetiska lärandet. Eleverna har visat på stor nyfikenhet och kämpaglöd för att lyckas och det har varit både roligt och lärorikt att få dela detta projekt med dem

Bakgrund och fokusering

Vi vill göra något coolt!
Inte något av någon gammal gubbe.

Manga_3Detta blev min startpunkt för arbetet som presenteras i denna uppsats. Klassen jag har arbetat med är en årskurs fem och består av totalt 13 elever. Nio flickor och fyra pojkar. Jag började arbeta med klassen i början av vårterminen och hade inte träffat dem tidigare. Då jag inte kände dem innan, hade jag ingen vetskap om vad de arbetat med tidigare i bildundervisningen och heller inte vad de hade för intressen. Efter att ha fått okej från klassens andra lärare att genomföra detta arbete med dem, började jag med att samtala med eleverna om vad de arbetat med hittills och, om de hade några önskemål om vad de skulle vilja göra. Många kommentarer, viljor och önskemål kom fram, där de flesta var av karaktär som citaten ovanför. Den ”gamla gubben” tros vara Vincent Van Gogh, då eleverna arbetat med hans konst innan juluppehållet. Trots att jag själv tycker att de ”gamla gubbarna” har sin givna plats i bildundervisningen ville jag ändå ta elevernas önskemål på allvar.

Manga_1Jag började fundera på vad jag kunde ge eleverna som kanske hade en lite modernare anda än van Gogh. I kursplanen för bild står att eleverna ska utveckla kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid och även att de ska analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. (Skolverket, 2011)
Utifrån kursplanen, mina egna kunskaper, elevernas önskemål och våra nyfikenheter i ämnet, bestämde jag tillsammans med eleverna att vi skulle arbeta med Mangatecknande. Manga är japanska tecknade serier (www.ne.se), men det vi valde att fokusera på är just teckningsstilen.
Jag har arbetat med Manga tidigare med elever i olika klasser. Då endast som en kort teckningsuppgift för att t.ex. fylla ut tid när jag arbetat som vikarie. Korta pass på ca 30-40 minuter som bara handlat om: man gör så här, varsågod att prova.

Under kursen Bildskapande i skola och förskola har litteraturen och kursens närträffar handlat mycket om samtal inom bildundervisningen. Kursplanen i bild säger även att bildundervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt. (Skolverket, 2011)
Det jag nu blev nyfiken på och vill undersöka är hur jag kan föra in samtal och bildanalys i detta arbete, där eleverna lär sig teckna Manga. Hur kan jag berika ett projekt inom mangatecknande med hjälp av bilder och samtal kring dem? Jag undrar också hur mycket ansvar jag kan föra över på eleverna i att upptäcka denna speciella teckningsstil själva? Hur kan befintliga bilder hjälpa elever att lära sig något nytt?


Hanna Byström
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Konst- och bildgestaltning
Bildskapande i skola och förskola, 30 hp,  KBGAP2
2014-06-04

Läs hela examinationsuppgiften här

Kommentera

