Lustfylld inlärning

Estet_larproc_2011-1Genom utbildningen Estetiska lärprocesser vid Karlstads universitet får både lärare och kulturarbetare möjlighet att hitta nya pedagogiska verktyg och metoder för sin undervisning.
– När vi sjunger, målar eller har rollspel blir det roligare på lektionen, konstaterar Houria Karlsson, modersmålslärare i franska och arabiska och en av deltagarna. Barnen använder och utvecklar språket helt omedvetet. Lustfyllda aktiviteter får fart på inlärningen.

Det är en stor utmaning för modersmålslärarna att skapa motivation hos eleverna. Det kräver engagemang och kreativitet. Att föra in estetiska uttryck som till exempel bild, musik, dans och drama som en naturlig del i språkundervisningen är därför inte något helt nytt. Det konstaterar Houria Karlsson, Sheeren Said Rahim och Sarwa Khasro som till vardags jobbar i Karlstads kommuns skolor.
– Nu får vi fördjupad kunskap och en stor portion egen inspiration, konstaterar Sheeren som undervisar i kurdiska. Känslorna aktiveras. I en workshop jobbade vi med bild. Tio personer som inte kände varandra innan. Vi  behövde inte ens prata med varandra utan satte bara igång.
Estet_larproc_2011-2-3-4– Det känns mycket positivt, vi har så mycket gemensamt och kunde enkelt läsa av varandra. Våra olika bakgrunder spelade ingen som helst roll.
Utbildningen är också ett sätt för deltagarna att ta del av den senaste forskningen och omsätta nya rön i praktiken. Deltagarna skapar även ett nätverk där de både under kursdagarna och i framtiden kan utbyta erfarenheter med varandra.
– En del av tiden ägnar vi åt att gå igenom den nya läroplanen som faktiskt stärker de estetiska ämnena genom att slå fast att de ska prägla undervisningen i alla ämnen, berättar Sarwa Khasro, modersmålslärare i kurdiska och arabiska. Hon känner sig upprymd över att man faktiskt inte måste vara ett proffs på de olika estetiska uttrycken för att kunna dra pedagogisk nytta av dem.
– Jag var med i musikgruppen, men kan verkligen inte spela något instrument. Det behövdes inte, visade det sig. Instrument kan vara så mycket.
– Vi använde oss av prasslande plastpåsar, pennor och pinnar. Saker som låter på olika sätt och som finns överallt. Nu planerar jag att göra något liknande tillsammans med mina grupper nästa termin. Det var jätteroligt och bidrar till att lektionen blir lustfylld.

Houria, Sheeren och Sarwa är inte bara deltagare på kursen utan också utsedda till så kallade lärledare. Det betyder att de i sin tur har fått uppdraget att förmedla sina nya kunskaper, upplevelser och erfarenheter vidare till de cirka 60 modersmålslärare som jobbar i Karlstad. Tillsammans undervisar de i 27 språk på alla nivåer – från förskola upp genom gymnasiet.

Estetiska uttryck kan berika de flesta skolämnen. Sheeren tar ett konkret exempel från en grupp gymnasieelever som hon träffar en gång i veckan. Ämnet är kurdiska och eleverna vill oftast använda lektionen i modersmål till att se på film.
– Jag lurar dem lite kan man säga, fortsätter Sheeren och ler. Filmberättelser är faktiskt en bra grund i språkundervisningen. Jag brukar komplettera filmvisningen med redovisning – både muntligt och skriftligt – och en gemensam diskussion.
– Mina elever jobbar aktivt med språket hela tiden, men det förstår de inte. De tror att vi
har veckans bioklubb!
– Och jag vill börja med teater tillsammans med mina elever, fortsätter Sarwa. Det stärker både språket och ger självförtroende att ta för sig mer i olika situationer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: