I Torsby har skolan infört Kulturgaranti

Torsby_2010-2Fröken kommer kånkande på flera kilo papper. En jättehög. Där i famnen finns barnens bilder. Färgerna
förvandlar klassrummet.
Berättelser och minnen väcks, både kollektiva och högst personliga. Än en gång blir det höstsalong och möte med Sahlströmsgården ur ett nioårsperspektiv.
– Missa inte vattenkannan. Den är superhäftig. Erik Throgen Hedin beskriver kannans form och hur pipen är en gigantisk näsa.
– Det kommer vatten ur båda näsborrarna och det spirar åt olika håll, förtydligar Isac Egonsson. Föremål och tavlor, rum för rum, gås igenom. Barnen delar med sig både av detaljer och av känslor.
Elina Sjöberg viftar angeläget om ordet:
– Det finns en lackad träsäng med fint snidade figurer, i ett läskigt rum på övervåningen. Ovanför sängen hänger en tavla med en gammal gumma, väldigt mörk och allvarlig, inget man skulle vilja ha i sitt eget rum precis.
Hela klassen kommer plötsligt ihåg hur en väckarklocka hade börjat ringa, då de stod just i det rummet, och hur härligt spökigt allt var.

– Sen fick vi måla, i Annas ateljé.
Ljuset, de stora fönstren, de många färgerna och mötet med en konstpedagog gav inspiration, för det arbete som fortsatte hemma i skolan under flera veckor.
– Vi gjorde landskap och stilleben. Se här.

Barnens vernissage

När kulturveckan kom hängde över 200 bilder i Stalleriet på Sahlströmsgården. Tre treor på Holmeskolan och en från Oleby skola ställde ut. Torsby vallfärdade till vernissagen.
– Det var en fantastisk känsla.
Klasslärare Ann Öhgren och Inger Önnerfält, pensionerad lärare och aktiv i föreningen Sahlströmsgårdens vänner, är de där eldsjälarna som ofta finns bakom skolans kulturprojekt. De som lägger ner extra tro och tid för att förverkliga ett estetisk lärande. När de pratar om barn och bilder, och betydelsen av att ta de ungas uttryckssätt på allvar, stannar tiden.
– Skolan ska utveckla barnens förmågor att se samband, tolka, argumentera, analysera, reflektera och kommunicera. Det finns inget bättre sätt att träna de här förmågorna än genom konsten, tycker Ann.
Hon har alltid använt bilden i lärandet.
– Konstbilden är en enorm källa till stimulans. Att själv skapa en bild, att tolka den och våga stå för den ger självkänsla. Ann och Inger ser hur barnen växer, både enskilt och som grupp.
– Den här är sortens arbeten är så glädjefyllda, men många klasslärare saknar tiden, tror Inger.
Kanske också tron på sig själv som kreativ ledare. Ann och Inger är överens om att det behövs en samordnande kraft i kommunen, någon som ser och planerar, tipsar och driver.

Ut ur klassrummet

Torsby_2010-1Att skolan vänder sig utåt och jobbar tillsammans med traktens olika kultur- och bildningsföreningar, museer, minnesgårdar med mera, har många fördelar. Att lära känna den egna lokala kulturhistorien är viktigt, att inspireras och redan som barn vara en del av den betyder mycket, tror kvinnorna.
– Särskilt om det finns ett långsiktigt tänkande och ett utbyte över tid. Inte bara enstaka nedslag.
Bengt Sahlström, som driver Sahlströmsgården norr om Torsby, håller helt med. Han ser det både som en uppgift och en skyldighet att öppna kulturens dörrar för barn.
– Det är så lätt att prata om viktiga saker utifrån bilder och föremål, tycker han. Och att göra historien levande i en autentisk miljö. Vilka var människorna som bodde här, hur tänkte de, vad gjorde de?
Beröringspunkterna med vår tid blir intressanta på ett helt annat sätt än då man sitter i klassrummet och läser i en bok. Han är en god berättare, som trivs i rollen av ciceron i förfädernas spår. Barnens  ansiktsuttryck genomgår snabba och skilda skiftningar, från gapskatt till koncentrerad förundran. De låter sig villigt fascineras av detaljerna.
– Jag har väl en lärardjävul i mig, säger Bengt och djupdyker i en låda med små sahlströmska saker.
Kepskillarna är snabba att hänga på.

Torsby_2010-4Kulturgaranti för alla

Barn har rätt till kultur. Men det är ingen självklarhet trots skarpa ord både i läroplaner och FN- konvention. Torsby kommun har bestämt sig för att ta formuleringarna på allvar och införa en kulturgaranti. Det handlar inte om någon lägsta nivå, utan ett sätt att tänka mer strukturerat kring barnens
rätt till kultur. Att utveckla samarbetet med föreningar och museer, veta vad man vill och se till att alla barn faktiskt får gå i en skapande skola.
– Skolan är full av kultur men det kan se väldigt olika ut från stället till ställe. Vad som drivs är avhängigt lärare och arbetslag, säger Michael Åkerlund, musiklärare och ledare
för kulturskolan i Torsby. Han ser att när barnen kommer till högstadiet har de så
skilda erfarenheter och kunskaper. Det blir svårt att gemensamt gå vidare.
– Jag menar inte att allt ska se lika ut, men det är bra om det finns en minsta gemensamma grund inom det estetiska området.
Skolledare och kulturchef har bildad arbetsgrupp.
– Skapande skola krävde en handlingsplan, och den var ju så klart jobbig att göra, men det ledde till att vi var tvungna att tänka till hur vi använder våra kulturresurser.
Tankarna är inte färdiga men Michael önskar någon form av grundläggande utbud av upplevelser inom konst, musik, teater, film och dans. Och att fyrorna har bildprojekt, femmorna film och sexorna dansprojekt, till exempel.

Kulturens roll

Torsby_2010-3Han tycker att kulturen i skolan har två olika, men lika viktiga, funktioner. Dels den berikande upplevelsen, dels ett verktyg för att uttrycka sig i sitt skolarbete. Det estetiska lärandet kan vara lättare att få gehör för. Men Michael värnar också om att barnen ska möta den rena upplevelsen.
– Kultur måste också få finnas för sitt eget höga värde. Det kan visst vara så att vi lär oss räkna bättre till Mozart, men vad skulle livet vara utan musik?
Kulturlärare Åkerlund går igång och entusiasmen tar fart. Han lyfter klasslärarna som de stora kulturbärarna.
– Många vill jobba med estetiska lärprocesser men de känner en osäkerhet. De måste få stöd för att dra igång, in med en konst eller dramapedagog i klassen, sen rullar det. Samarbetet utåt är också viktigt. Michael tar projektet på Sahlströmsgården som exempel.
– Det blir en förhöjd upplevelse, som skolan inte ensam
kan åstadkomma. Han hoppas och tror att kultur, i en mångfald av former, ska bli en helt naturlig del av skolarbetet.
Text och foto: HELENA SÖDERQVIST

Comments

  1. Roligt att läsa om kulturprojekt i Torsby. Helt rätt ambition med satsning på kulturgarantin.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: