Bygger för det estetiska lärandet

Ratorp_2012-1De drömmer om en skola där man kan lära sig med hela kroppen, en skola där barnen får använda alla sina sinnen för att minnas. På Råtorpsskolan i Karlstad är lärarna med och utformar den stora ombyggnad som pågår, och målet är en skola som utformats efter barnens och pedagogernas behov.

Förväntningarna har växt under hela läsåret. Så är det då äntligen dags. För näsapor och jättemyrslokar, pangoliner och aardvarker. Konstiga-djur-kören fyller idrottshallen med lust och självkänsla.
– Det här nybygget är anpassat efter våra behov och arbetssätt, förklarar Karin Sandin, lärare på Råtorpsskolan i Karlstad.
Ribbstolar fälls fram och förvandlas till scen. Ljud och ljus klarar påfrestningar långt större än en idrottslektion och nog finns där en extra nödutgång så att skolområdets alla barn kan samlas säkert.
– Vi har verkligen tänkt till och visst behövdes en del speciallösningar, men det blev inte dyrare, bara bättre, försäkrar rektor Maria Holm.

Första storsamlingen i nya hallen leds av förskoleklasserna. Nästan sextio sexåringar står där på scenen. En magiskt fantasifull djurvärld, inspirerad av årets Bokbryggeprojekt, uppträder inför 300 större barn. Och föräldrar. Publiken är lika betydelsefull som aktörerna, en erfarenhet alla Råtorpselever oavsett ålder delar. Bara den som själv stått på en scen vet värdet av en bra publik.
Ratorp_2012-4– Storsamlingarna är viktiga för våra estetiska lärprocesser, det var så vi började, nån gång i mitten på nittiotalet, berättar Karin Sandin.
Lärarna tyckte att attityden bland eleverna hade hårdnat och de ville finna former för att mötas över åldersgrupper och även stärka barnens kreativa förmågor. Storsamlingar och åldersblandade samtalsgrupper finns kvar från den tiden. För att göra mötena möjliga är schemat på torsdagsmornarna gemensamt för alla klasser, från förskolan till sexan.  Att skapa den sortens praktiska förutsättningar underlättar det estetiska lärande, men Karin poängterar samtidigt att det alltid går att börja i det lilla.
– Viktigast är att det estetiska tänket finns i vardagen och i de små detaljerna, inte bara i stora projekt.
Hon förklarar att alla sinnen behöver stimuleras oavsett vad det är som ska läras in. Att måla, dansa, dramatisera, spela, sjunga och göra saker tillsammans blir redskap på vägen mot ny kunskap. Målet är inte alltid de estetiska
resultaten, utan det eleverna faktiskt har lärt sig inom olika ämnen genom att använda sin kreativitet.
– Det handlar om sättet att lära sig saker. Har du dansat vattenmolekyler, dramatiserat indelningsverket eller rest i fantasin till jordens alla hörn kommer du ihåg allt på ett mycket bättre sätt. Vi behöver lära med hela kroppen.
– Inlevelsen är så viktig för all form av lärande, säger Karin, som har mer än 30 års erfarenhet som pedagog.

Annat viktigt på vägen mot en mer estetisk lärmiljö är att personalen får kunskap, stöd och inspiration. En arbetsledning som uppmuntrar och gör utvecklingen möjlig är a och o, menar Karin, och rektorn har i det här fallet  amma syn på kunskap.
– Vi behöver utveckla våra språk och kreativa förmågor. Jag tror det är jätteviktigt. Hela samhället kräver att vi kan uttrycka oss och tolka intryck. Alla måste kunna det och skolan måste jobba för att vi ska nå dit, säger rektor Maria Holm. Hon är starkt drivande av den treåriga om och tillbyggnaden av Råtorpsskolan.
– Lokaler och utrustning ska passa och underlätta för att göra olika former av estetiska lärprocesser möjliga. Det är mitt mål.

Ratorp_2012-2

Redan på ritningsstadiet fanns brukarna representerade. De där praktiska tankarna, de som ofta tänks då det är försent, har haft en naturlig plats från första början. Lärarna har planerat tillsammans både med de som bygger och de som håller i pengarna.
– Vi vet ju vad vi saknar i dag och hur vi vill att de nya lokalerna ska kunna användas, säger Karin.
Samarbetet med byggarna är långt ifrån avslutat. Tankarna närmast handlar om hur insidorna ska se ut, i de där klassrummen som byggts utan räta vinklar för att akustiken ska bli bättre.
– Vi vill till exempel inte ha en massa utsmyckning, däremot behövs ytor för att exponera barnens arbeten, utställningsskåp och väggar som går att sätt upp bilder på. Karin visar runt i det som om ett par år ska vara hjärtat i Råtorps nya skola. Hon  kliver över leriga vårskor och kikar försiktigt genom halvöppna klassrumsdörrar. Överallt barn och aktiviteter.
– Här ska det bli bibliotek, ett riktigt bibliotek för hela skolan. Och personalrummet förvandlas till drama- och musikrum. Ateljé för undervisning i bild och plats för teknik och no-laborationer blir det också.
– Bara det här att inte behöva flytta runt på material. Eller störa andra. Efter att ha sett de utrymmen som under åratal har använts för det estetiska lärandet är det lätt att förstå Karins stillsamt lyckliga beskrivning av vad som väntar våren 2014. Maria är den som suttit på otaliga byggmöten, ett i veckan under två år, och fört arbetsgruppens talan.
– Det tar tid men det är värt det. Att delta och se hur mycket som faktiskt går att påverka är häftigt. Jag trodde att en skola är en skola och en kommun en kommun, men det är faktiskt inte så mycket som är standard. Att få vara  med i processen är både lärorikt och väldigt roligt.

Text Helena söde rqvis t | Foto Øyvind Lund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: