Samtal om elevers identitet

En rapport om bildarbete och givande samtal om elevers identitet med konstbilder som utgångspunkt. På vilket sätt kan konstbilder få elever att förstå och se sin egen identitet ? Och hur kan jag som pedagog arbeta?

En rapport från Bildämnets didaktik med konstpedagogisk inriktning 20 p vid Karlstads universitet.
Maria Karlsson

Sammanfattning

Detta arbete har sin grund i de dagliga konflikter jag möter i skolan mellan elever och inom elever. Jag ville undersöka hur man genom konstbilder, praktiskt arbete och samtal kunde tydliggöra elevers identitet i interaktionen med andra människor. Detta inleddes med att eleverna fick se fyra stycken utvalda (fotograferade) konstverk från konstnären Ulla Helins senaste utställning. Efter utställningen skapade eleverna egna bilder utifrån ett begränsat material. Sedan genomförde respektive elevgrupper en diskuterande redovisning. Många frågor väcktes och många känslor uttrycktes. Jag valde att återge dessa så noggrant som möjligt utifrån mina anteckningar. I litteraturgenomgången diskuteras elevernas roll som bildtolkare men också pedagogens roll som aktiv observatör. Slutligen följer mina egna slutsatser utifrån elevernas arbete och litteraturen som gåtts igenom.

Arbetsprocessen

Elevgruppen jag arbetet med är en blandad grupp från årskurs 8 till 9. Det är 14 stycken flickor i åldrarna 14-15 år. Det är en fördjupningsgrupp så eleverna har av egen fri vilja sökt sig till gruppen. Dock utan någon initial vetskap om att jag tänkt göra denna dokumentation.

Jag gjorde i ordning ett litet rum på skolan som jag klädde helt i vitt för att inga andra intryck skulle störa eller skapa oro. Det var också meningen att så mycket som möjligt efterlikna den verkliga utställningens miljö! I rummet hängde jag sedan upp foton på kartong från utställningen. På papperslappar hade jag skrivit namnen på de olika konstverk som fanns representerade. Som konstnären själv hade satt. Titlarna satt under respektive konstverk. Eleverna fick gå in två och två och titta, dessa par och deras upplevelse utgör sedan grunden för det pratiska arbetet. Utställningen ses på förmiddagen samma dag som det praktiska arbetet äger rum på eftermiddagen.

Eleverna tyckte att det var ”fina ” bilder men de var till en början inte säkra på vad budskapet skulle vara. De flesta tittade noga och gick väldigt nära för att se detaljer.
”Vad menar hon? Men så känner inte jag…..när jag ser på den men jag kan förstå att andra
kan känna så.”
Några av eleverna började välja:
” det här är jag…så vill jag vara..där är min mamma och pappa.”
En elev tittade på bilden med två fåglar som bär ett ägg på sina ryggar. I mitt huvud hade jag en tolkning klar för mig men hörde sedan elevens resonemang och började fundera annorlunda. Hon sa:
-jag tycker de ser så stridiga ut, som en drake med två huvuden de håller liksom inte sams.
-men vad har de på ryggen då? frågade jag
det är en solnedgång, den visar att det snart är över….
Jaha……

En annan tittar på bild. Hon ser att det är något som faller men inte vad. Så här resonerar hon:
-Det känns ju som något kittlande, något som man skulle vilja vara med om men ändå
inte…jag menar den heter ju fallande säker…fast jag vet inte om jag kan vara säker..?
Några av tjejerna skrattar åt bilden utstickare
-det där är ju du , du är en utstickare, du tycker aldrig som vi!!!
-det gör jag väl visst det, jag är ingen utstickare….


Detta är inte hela rapporten

Läs hela rapporten här

Kommentera

