Mitt lilla face och jag

– Du är så blå, säger folk. Det har jag fått veta av kunder i 25 år. – Men inte bara, försöker jag och visar på en massa alster i andra färger. Ur detta kom tanken på vår färgskala kontra oss själva i självporträttet. Uppgiften Mitt lilla face och jag föddes.

I mitt yrke som keramiker har jag många gånger försökt hitta tillbaka i vimlet – varför jobbar jag kvar med det här och hur startade jag mina grundvalar. Ofta kommer färger tillbaka, som min barndoms Gotland, timjansheder, blåeld, sten, klippor, hav. Jag har fått för mig att detta är grunder – min inre motivation – mitt porträtt.
– Ok, blå-grå-lila.
– Är det jag? Kan verkligen en färgskala vara en yrkesmotivation?

Har vi en personlig färgskala? 
Den frågeställningen fick vara den gemensamma orsaken till att träffa mina två grupper, barn årskurs 2 och kvinnor mellan 40 och 65 år.

Ett arbete från Bildämnets didaktik BLDA20, 11-20 p Vt/ht 2007 av Karin Lööf.

Mitt lilla face och jag

är namnet på min självporträttsuppgift där deltagarens spegelbild möter Henri Matisse representerad av klippteknik och måleri samt Amedeo Modigliani med porträttmåleri med hans färgblandning och formspråk.

Tanken är att undersöka om frågan om ”färgskalan” kan och i diskussion på området berikar bilden, målaren och/eller betraktaren?
Tränar/ökar vi vår medvetenhet och känslighet i måleri, och ”tittande” genom att belysa denna frågeställning?
I denna rapport i text och bild belyser jag mitt möte med dessa två grupper och deltagarnas bilder och mina reflektioner och slutsatser av uppgiften

När jag arbetat som keramiklärare kan man snabbt se på elevernas utpräglade formspråk, trots att den hantverksmässiga tekniken saknas. Formspråket verkar finnas från början men kan utvecklas och förfinas ju mer hantverksskickliga de blir. Det är som med handstilen och kroppsspråket, de finns men kan utvecklas. De är personliga.
Idag kan du vara färgkonsult, ge färganalyser, färgrådgivning och färgstyling. Ge en personlig färgskala för makeup, kläder och inredning.

I magasin och kvällstidningar kan vi läsa ut vilken årstid vi är, om vi är romantiker eller modiga i sovrummet, om färgskalet på vår mobil ger rätt image. Färgvalet idag är makt, ekonomi och status.

Färgernas språk – vad är tradition, personligt, tidsanda, mode, vem bestämmer?

Sånt gör mig nyfiken. Att färg påverkar är inget nytt men färgernas slit och släng går i en rasande fart. Färgerna markerar livsstil, men även där inget nytt. Mitt val av konstnärerna Matisse och Modigliani var ingen slump, de var ju färgmänniskor som påverkade och stötte på uppmärksamhet på grund av deras färganvändning.

Kommentera

