KAN DÖDEN DÖ?

En rapport om samtalet runt Albrecht Dürers Riddaren, döden och djävulen

Samtal om bilder med barn och ungdomar Uppgift i Bildämnets didaktik 10p (BLDD10) Vt 2007
Margot Wiksten Centralskolan Forshaga

Under flera år har vi på Centralskolan i Forshaga arbetat med Filosofi med barn. Vi har genomfört filosofiska samtal med eleverna i alla klasserna från förskola till år 6. Filosofi med barn är en metod där barnen tränar sig i att uttrycka sig, ta ställning, stå för sina åsikter, lyssna till varandra och framför allt att ställa frågor. Vi använder oss av tankeböcker i vilka barnen får skriva ner sina tankar och frågeställningar. Utgångspunkt för samtalen kan vara såväl bilder som specialskrina texter av M Lipman eller sagor.
Barnen är väl förtrogna med arbetssättet så föll det sig naturligt att använda det även när vi skulle samtala runt bilden. För att variera samtalet så fick de också möjlighet att berätta om sina funderingar om bilden utan att skriva.
Jag ville undersöka om eleverna kunde tolka och intresseras av Albrecht Dürers femhundra år gamla bild. Vilka delar av bilden är betydelsebärande för dagens barn?Under år fyra brukar man arbeta Medeltiden i historia. Det är något som fascinerar eleverna för att de redan har kunskap om riddare och borgar genom leksaker, filmer, sagor och böcker. Utmaningen ligger i att ta till vara deras kunskaper samtidigt som kunskaperna breddas, fördjupas men också avromantiseras utan att deras fascination försvinner.
Vi läste i faktaböcker och läroboken. Vi såg undervisningsfilmer från AVCentralen och även en spelfilm om riddarliv. Arbetet skedde i grupper om tre till fyra elever. De fick olika områden att fördjupa sig i, Borgar, Riddare, Livet i staden, Livet på landet, Klosterliv och Kyrkan. De skulle redovisa sitt arbete med bilder på posters, åtföljd av så lite text som möjligt. Detta för att de skulle bli friare att berätta när det var dags för redovisning och att bilderna skulle bli mer detaljrika.
Grupparbetet som sträckte sig över fyra veckor och avslutades med en muntlig redovisning.
Två veckor senare samlades vi runt Albrecht Dürers ”Riddaren, döden och djävulen”. Jag hade hjälp av Gun, som alltid är i klassen under passen när vi arbetar med filosofi. Nu fick hon bli min sekreterare, eftersom det inte fanns någon lämplig bandspelare att tillgå på skolan.

Läs hela rapporten (209 kb)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: