Hipp Hurra, vi har fångat en ängel

AngelGenom att samtala med barn om bilder har jag tillsammans med mitt arbetslag försökt att finna svaren på: Om vi som pedagoger själva äger den förmåga vi förväntas utveckla hos barnen. Om vi behärskar arbetsmetoder som väcker nyfikenhet och intresse hos barn för bilder.

 Bilder blir betydelsefulla för barn först då de förenas med barnens egna erfarenheter
(A. Forsman och L. Piironen, Bildernas bok)

Examinationsuppgift i Bildskapande i skola och förskola av Diana Hall.

 Självporträtt

De barn vi valt att fokusera på i arbetet ”samtala med barn om bilder” hade vid ett tidigare tillfälle 2008 målat sina porträtt. Dessa fanns sparade i barnens portfolier och gav därför en möjlighet att samtal om och jämföra nya porträtt från 2011 med de målade 2008.

Första mötet med Rembrant

Så plötslig en dag smög sig två av Rembrants egna självporträtt från 1629 och ett 1661 in ibland barnens målningar. Frågorna lät inte vänta på sig, Vilka var de som var porträtterade, vem hade målat, när var de målade mm. Vi besvarade barnens frågor och förklarade att tavlorna var självporträtt föreställande en och samma person som dessutom var en stor konstnär och skapare precis som de själva. Nästa dag var det dags för vår första ”sittning” med ”Nattvakten” men vi valde, för att väcka barnens nyfikenhet, en helt annan bild som en ingång i projektet.

Hur arbetet sedan leder vidare till långa samtal bla annat om änglar kan du läsa om du läser hela rapporten.

Klicka här för att läsa hela rapporten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: