Gyllene snittet

Samtal med ungdomar om bilden Mona Lisa inom undervisning i matematik kurs B

Kopplingen mellan matematik och konst är enkelt att visa genom geometri. Är geometri konst eller är det matematik? Svaret för elever blir förhoppningsvis att det är både och. När elever själva får arbeta med geometri inom matematikundervisningen och sedan kan känna igen geometrin i konsten, samt relatera sin uppfattning av konst till geometrin så har det skett en fördjupning av geometrikunskaper tillsammans med den estetiska upplevelsen av harmoni och skönhet. Så här står det i skolverkets styrdokument om matematikämnets syfte:”Utbildningen syftar även till att eleverna skall uppleva glädjen i att utveckla sin matematiska kreativitet och förmåga att lösa problem samt få erfara något av matematikens skönhet och logik.”1

I mål att sträva mot står det att ”skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleverna … fördjupar sin insikt om hur matematiken har skapats av människor i många olika kulturer och om hur matematiken utvecklats…”2

I avsnittet om matematikämnets karaktär och uppbyggnad skriver skolverket att ”Matematiken har genom en mångtusenårig utveckling bidragit till det kulturella arvet. Matematiken är en förutsättning för stora delar av samhällets utveckling och den genomsyrar hela samhället, ofta på ett sätt som är osynligt för den ovane betraktaren. Matematiken har utvecklats ur såväl praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska och utvidga matematiken som sådan.”3

Ett kursmål för matematik kurs A lyder:”att eleven ska känna till hur matematiken påverkar vår kultur när det gäller till exempel arkitektur, formgivning, musik eller konst samt hur matematikens modeller kan beskriva förlopp och former i naturen.”4

Matematiken är inte bara räkning utan ett historiskt arv som genomsyrar människans tekniska, naturvetenskapliga, konstnärliga och kulturella utveckling.

Problemformulering

Hur kan man uppfylla ovannämnda kursmål och betygskriterier i matematik på gymnasiet? Ofta rusar man igenom matematikboken och de kapitlen om matematikens historia och geometri i konst och natur hoppas över för att ”hinna med kursen”. Man stannar vid beräkningar och fördjupar sig nästan aldrig i sambandet mellan konst och matematik. Det gyllene snittet är ett utmärkt tema för att koppla ihop beräkningar av andragradsekvationer, geometri, algebra och det gyllene talets betydelse i konst och arkitektur. Denna koppling passar dessutom in i matematik kurs B. Syftet med detta undervisningsavsnitt om gyllene snittet är att göra matematiken synlig i konsten. Bildsamtalet om Leonardo da Vincis Mona Lisa i samband med uppgiften att genomföra en bildanalys med bildsamtal med ungdomar kan förhoppningsvis lyfta elevernas uppmärksamhet på geometrin i konst och arkitektur. Dessutom är metoden av bildanalysen ett utmärkt tillfälle att träna på att skilja mellan objektiva iakttagelser och egna tolkningar och känslor, en färdighet som naturvetare behöver.

Läs hela rapporten i PDF-format

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: