Det börjar bra men slutar dåligt

En rapport om ett bildsamtal om Albertus Pictors ”Livets hjul” av Anna-Karin Florén Ström

Det här är ett arbete som jag genomfört i en årskurs 4 vid två tillfällen. Vid det första tillfället förde vi ett bildsamtal om en medeltida kalkmålning, Albertus Pictors ”Livets hjul” utifrån en strukturerad modell. Därefter har de fått måla något som inspirerat dem utifrån konstverket. Slutligen har vi tillsammans reflekterat över elevernas alster samt hela arbetsprocessen genom synliggörande samtal. Hela arbetsprocessen är dokumenterad genom bandupptagning, fotografier och anteckningar. Min frågeställning handlade om ett bildsamtal, om ett medeltida konstverk kan utgöra ett forum för elevers ökade förståelse för livets förgänglighet samt öka elevernas bildkompetens?

Jag inledde bildsamtalet genom att ställa den öppna frågan: Vad ser ni på bilden?

Efter bildsamtalet avslutats fick eleverna till i uppgift att utifrån Albertus Pictors kalkmålning gestalta en detalj som inspirerat dem.

Matilda: ”Jag har ritat ett skelett. Jag försökte göra så lika som möjligt. Och han har en käpp i sin hand.
Hannes: ”Jag gjorde en dödskalle med ett timglas. Timglaset visar att livet tar slut. Det menas att man skall leva i nuet.”
Alicia: ”Jag har gjort ett gult träd. Det ska vara livets träd. Stammen är brun. Runt den har jag gjort mörkare grönt och lite grönt runt om.”

 Läs rapporten i sin helhet här

Kommentera

