Betraktaren som deltagare

Att lägga upp ett skapande arbete i en tänkt grupp/klass, utgående från Malcolm Ross’ modell för arbete med estetiskt uttryck.
Att lägga upp ett skapande arbete i en tänkt grupp/klass, utgående
från Malcolm Ross’ modell för arbete med estetiskt uttryck.
Grupparbete på Värmlands museum 5/2 -04
Ellinor Henriksson
Ulrika Andersson
Evalena Lübeck

Vi valde att arbeta med en tavla av Jörgen Zetterquist, målad 1951.

A: Inledning

Eleverna indelas i smågrupper. Varje grupp utrustas med sju
gråmålade hushållsrullar, varav en i en något avvikande nyans, samt en blåmålad flirtkula. De uppmanas att genom att leka och pröva sig fram, göra till en komposition som de är nöjda med. Grupperna får därefter ta del av varandras kompositioner och ge kommentarer om vad de ser. Varje grupp redogör själva för hur de tänkt och vilken deras avsikt varit i valet av komposition. Avslutningsvis fotograferas
alla modellerna.

B: Jörgen Zetterquist tavla

Vi visar tavlan för eleverna. De får beskriva motivet och vi har ett samtal om vad vi konkret ser av färg och form, och vad de anser att bilden uttrycker. Vad upplever vi att det finns i bilden, vilka är männen, hur är deras inbördes relationer, vad har hänt alldeles innan, vad kommer att hända senare, vad finns det för sociala koder, mm.

C: Gestaltning

Eleverna får gestalta sina egna kompositioner, dvs ställa sig själva enligt den modell de skapat med hushållsrullar och flirtkula. Övriga elever får kommentera vad de ser och diskutera med de agerande om hur det känns, vem som är vem osv. Vi fotograferar deras gestaltningar.

D: Gestalt och drama

Eleverna ska nu gestalta tavlan och samma procedur som i C vidtar. Eleverna får beskriva hur de känner sig i de olika positionerna och prövar olika förslag på förändringar som kommer från publiken, ungefär som i ett forumspel. Man kan, om man så vill, sedan fortsätta dramaarbete med ex dramatiseringar av scener i badet/omklädningsrummet.
Man kan också tänka sig att skapa musik utifrån de ljud som går att åstadkomma av personer i ett sådant rum. Med hjälp av vad som finns till hands kan man göra kroppsperkussioner, snärta med handdukar, trumma på baljan, låta vatten droppa eller duschen spruta vatten rytmiskt osv. Musiken kan sedan ligga till grund för att skapa rörelser och dans.

E: Bildarbete

I bildarbetet vill vi att eleverna dels ska ägna sig åt att utforska färg och form, dels söka finna ett kroppsligt uttryckssätt – allt utgående från hur de sett och upplevt tavlan
Uppgift i grupp Grunda två stora växtpapper med akrylfärg, utspädd med vatten, som rollas på. Använd oljepastellkritor och arbeta med kompositioner av färg och form.

Enskild uppgift

Grunda två stora växtpapper med akrylfärg, utspädd med vatten, som läggs på med svamp. Måla med akrylfärg och sök ett kroppsligt uttryck. Vi själva valde att i uppgift 1 arbeta med omvända schabloner, dvs urklippta rektanglar som vi fyllde med färg, respektive pappersark som målades med pastellkrita utanför kanterna. I uppgift 2 tryckte vi och målade med fingrarna.

Läs hela grupparbetet här (pdf)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: